mieć więcej energii
Bez kategorii

5 sposobów na to jak mieć więcej energii na wiosnę!

Dzisiaj 1 marca co oznacza, że do wiosny pozostało już tylko 21 dni, czyli 3 tygodnie! Czujecie się zmęczeni i pozbawieni energii po długim, szarym okresie jesienno-zimowym? Jeśli tak to sprawdźcie jak mieć więcej energii na wiosnę!

Czas leżenia pod kocem z gorącą czekoladą i ukrywanie się w domu powoli się kończy. Nadchodzi okres przebywania na świeżym powietrzu, aktywnego wypoczynku, zrzucania ciepłych ubrań. Ja jestem podekscytowana, a Wy? Gdyby nie wypad na narty to okres jesienno-zimowy nie byłby dla mnie niczym szczególnym. Nie należę do osób, które lubią przesiadywać pod kołdrą i oglądać seriale w długie jesienne, czy zimowe wieczory? A jak jest u Was? Należycie do zwolenników jesień i zimy, czy raczej energetycznej wiosny i lata? Jeśli tak jak ja jesteście podekscytowani nadchodzącą wielkimi krokami wiosną i chcecie dowiedzieć się jak mieć więcej energii to sprawdźcie te 5 niezawodnych sposobów (i koniecznie dajcie znać czy przyniosły efekty).

1. Pozbądź się cukrów prostych, które odbierają Ci energię

Cukry proste kryją się w wielu produktach. Ich spożywanie jest prostą drogą do nadwagi i otyłości oraz chorób z nimi związanych. Na tym jednak nie kończy się lista negatywnych skutków ich spożycia.

Cukry proste odbierają nam energię, ponieważ po ich spożyciu następuje gwałtowny wyrzut insuliny, którego konsekwencją jest szybki spadek poziomu glukozy we krwi. Niski poziom glukozy powoduje, że ulatuje z nas cała energia, a jedyne o czym myślimy to krótka drzemka. Dlatego, by utrzymać energię na wysokim poziomie warto unikać produktów bogatych w cukry proste.

 

Wiemy już, że cukry proste pozbawiają nas energii. Pozostaje więc odpowiedź na najważniejsze pytanie – jak pozbyć się tych złodziei energii?

 

mieć więcej energii⊗Zrezygnuj z dosładzania kawy i/lub herbaty. Zrób to stopniowo, ponieważ jeśli słodzisz dużo i nagle  przestaniesz to niesłodzony napój prawdopodobnie będzie dla Ciebie nie do przełknięcia. Dlatego żeby szybko nie zrazić się do kawy czy herbaty bez cukru nie wprowadzaj od razu zbyt drastycznych zmian. Lepsze będą małe kroki, które ostatecznie doprowadzą Cię do picia ciepłych napojów bez cukru i co najważniejsze – będą Ci one smakować!

⊗Zastąp słodycze czymś zdrowszym. Niestety słodycze, które tak wiele osób uwielbia są jednym z głównych źródeł cukrów prostych. Wobec tego jeśli chcemy mieć więcej energii na wiosnę dobrze jeśli znajdziemy dla nich zdrowsze zamienniki. Możemy pozwolić sobie na odrobinę słodyczy, ale jedynie okazjonalnie. Natomiast na co dzień warto zastąpić je, np. owocami o niskiej zawartości fruktozy (banany, mandarynki, truskawki, melon, ananas), koktajlami, czy „fit słodyczami” (np. domowymi batonami zbożowymi z płatków owsianych). Takie zamienniki zawierają również pewne ilości cukrów prostych aczkolwiek ich ilość jest znacznie mniejsza. Poza tym nie są one źródłem „pustych kalorii”, ale dostarczają nam również błonnika pokarmowego, przeciwutleniaczy, witamin czy składników mineralnych.

⊗Sprawdzaj skład produktów i uważaj na cukry ukryte. Cukry proste znajdziemy nie tylko na łyżeczce cukru, która jest dla nas oczywistym źródłem tego składnika. W wielu produktach ukryte są spore ilości cukrów prostych, choć na pierwszy rzut oka w ogóle ich o to nie podejrzewamy. Należą do nich, m.in. napoje owocowe, wody smakowe (np. woda truskawkowa, brzoskwiniowa), gotowe mieszanki płatków śniadaniowych (także tych „fit”).

2. Zadbaj o to, by Twój organizm otrzymał odpowiednią ilość energii

Jeśli wiecznie chodzisz zmęczony/-a i zastanawiasz się co by tu zrobić by mieć więcej energii na wiosnę to odpowiedź może tkwić w ilości energii (czyli kalorii) jaką przyjmujesz. Zbyt drastyczne diety wcale nie wpłyną dobrze na Twoje samopoczucie. Oczywiście na początku ich stosowania będziesz czuł/-a się świetnie, bo Twoja masa ciała będzie spadać. Jednak trzeba zdać sobie sprawę, że jest to krótkotrwały efekt, a na dłuższą metę takie diety mają charakter wyniszczający. Dlatego jeśli chcesz mieć energię na wiosnę musisz zadbać o to, by Twój organizm otrzymał odpowiednią ilość kcal. Bez tego nie ma cudów – energii mieć nie będziesz, bo przestawisz się na tryb oszczędny.

mieć więcej energii

 

3. Pozbądź się stanu zapalnego!

Stan zapalny kojarzy nam się z gorączką, leżeniem w łóżku i L4. Prawda jest taka, że nie zawsze daje on tak oczywiste objawy. Zmorą współczesnego człowieka jest przewlekły stan zapalny, który po cichu rozwija się w naszym organizmie, odbierając nam energię. Jego przyczyny mogą być różne (np. opóźniona alergia pokarmowa). Żeby walczyć z takim cichym złodziejem energii warto zadbać o obecność w diecie produktów działających przeciwzapalnie. Należą do nich, m.in. tłuste ryby morskie (łosoś, sardynki, makrela, śledź), oleje roślinne bogate w kwasy omega-3 (lniany, rydzowy, z orzechów włoskich), orzechy, pestki i nasiona, zielone warzywa liściaste.

4. Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu

Odpowiednie nawodnienie organizmu to podstawa dobrego samopoczucia. Jeśli w ciągu dnia spada Twój poziom energii i zaczyna boleć Cię głowa to może być znak, że organizm domaga się nawodnienia. Najlepiej nawodnić go wodą mineralną (żeby podkręcić jej smak możesz dodać cytryny, limonki, czy mięty). Źródłem wody są dla nas również produkty spożywcze (m.in. owoce, zupy, koktajle). Według najnowszych norm żywienia zaleca się, aby ilość wody pochodzącej z napojów i produktów spożywczych wynosiła 2l dla kobiet oraz 2,5l dla mężczyzn. Ilość ta powinna być zwiększona u kobiet ciężarnych i karmiących o czym niedługo napiszę oddzielny artykuł.

Pages: 1 2

3 komentarze

  • Anka

    Mi ostatnio brakuje energii ale mam nadzieję, że do wiosny ją odzyskam. Szczególny problem mam z nawodnieniem i z cukrem, ale postaram się zastosować do twoich cennych wskazówek ;)))

  • K&K

    Oboje staramy się stosować do wszystkich tych zasad, ale zauważyliśmy, że nam najwięcej energii dostarcza ruch 😉 Przez siedzenie w domu robimy się ospali 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: