tłuszcze trans
Dieta płodności

Tłuszcze trans a test ciążowy

tłuszcze trans

Jak unikać tłuszczów trans?

Najważniejsze pytanie brzmi – jak unikać tłuszczów trans?! Wiemy już, że mogą być niebezpieczne dla naszej płodności, ale to nie wystarczy…Potrzebna jest nam wiedza praktyczna!!!

Niestety pomimo tego, że dietetycy biją na alarm, spożycie tłuszczów trans w Polsce jest wciąż na wysokim poziomie. Szacuje się, że przeciętny Kowalski zjada ich od 2,8 do 6,9 g dziennie co oznacza, że przekracza zalecaną dawkę nawet trzykrotnie! Wynika to z tego, że składniki te są obecne w wielu przetworzonych produktach, które niestety wciąż bardzo często trafiają na nasz talerz.

Dobra wiadomość jest taka, że trend zdrowego odżywiania dotarł również do producentów (jest popyt – jest podaż) dlatego ilość tłuszczów trans w produktach spożywczych maleje w porównaniu do lat ubiegłych. Obecnie ich ilość obniża się, m.in. na skutek dodawania do produktów izomerów cis jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Za przykład dobrych praktyk może posłużyć nam Dania i Holandia, gdzie udało się obniżyć ilość tłuszczów trans do poziomu <4% tłuszczu (Holandia) i <2% (Dania). Niestety w naszym kraju wciąż brakuje regulacji prawnych dotyczących tłuszczów trans co oznacza, że producenci mają duże pole do popisu.

Gdzie znajdziemy tłuszcze trans?

  • koncentraty zup i sosów;
  • produkty typu instant;
  • ciastka;
  • wyroby czekoladowe (np. batoniki, wafelki);
  • przekąski i chipsy ziemniaczane;
  • produkty fast-food;
  • margaryny twarde i miękkie (w tym miksy masła i margaryny);

Niestety na półkach sklepowych nie brakuje produktów bogatych w tłuszcze trans. Podczas starań musicie być szczególnie czujni i wyłapywać takie produkty. Najlepiej jeśli w ogóle nie pojawią się one w Waszym jadłospisie. Wierzę, że jest to możliwe, ponieważ jak sami widzicie nie są to produkty pierwszej potrzeby. Wszystkie ciasteczka, fast-foody, przekąski itp. można przy odrobinie motywacji (a przecież marzenie o dziecku jest sporą dawką motywacji, czyż nie?) spokojnie wyeliminować z Waszego menu 😉

 


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:
  • Koh-Banerjee P., Chu N.F., Spiegelman D., Rosner B., Colditz G., Willett W., Rimm E.: Prospective study of the associationof changes in dietary intake, physical activity, alcohol consumption, and smoking with 9-y gain in waist circumference among 16  587 US men. Am. J. Clin. Nutr., 2003; 78: 719–727.
  • Pasquali R., Pelusi C., Genghini S. i wsp.: Obesity and reproductive disorders in women. Hum. Reprod. Update 2003; 9: 359–372.
  • Lemaitre R.N., King I.B., Mozaffarian D., Sotoodehnia N., Rea T.D., Kuller L.H., Tracy R.P., Siscovick D.S.: Plasma phospholipid trans fatty acids, fatal ischemic heart disease, and sudden cardiac death in older adults: the cardiovascular health study. Circulation, 2006; 114:209–215.
  • Missmer S.A., Chavarro J.E., Malspeis S., Bertone-Johnson E.R., Hornstein M.D., Spiegelman D., Barbieri R.L., Willett W.C., Hankinson S.E.: A prospective study of dietary fatconsumption and endometriosis risk. Hum. Reprod., 2010, 25, 1528-153.
  • Chevarro J.E., Furtado J., Toth T.L. i wsp.: Trans-fatty acid levels in sperm are associated with sperm concentration among men from an infertility clinic. Fertil. Steril. 2011; 95: 1794–1797.

 

Pages: 1 2

One Comment

  • MatkaGoździa

    Dzięki za ten post. A teraz powiedz, jak w tym wszystkim pogodzić „ciążowe zachcianki”? Bo nie wierzę, że żadna z „ciężarówek” nie miała ochoty na czisa z mcd. 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: