dieta w PCOS
Dieta płodności

Wakacje a dieta w PCOS

Propozycja numer 3. – kanapki

Kanapki to taki kompromis pomiędzy propozycją numer 1. a 2. – są szybkie w przygotowaniu i syczące. Jednak aby były odpowiednie dla osób cierpiących na zespół policystycznych jajników trzeba pamiętać o kilku zasadach.

1. Wybierz odpowiednie pieczywo. Powinno być one wypiekane z mąki pełnoziarnistej typu 1850 (lub wyżej). Dobrym wyborem będzie pieczywo nie tylko z mąki żytniej, ale także ryżowej, gryczanej, czy orkiszowej. Pamiętajmy też o tym by bacznie przyglądać się jaki skład ma dany chleb/bułka. Jak zwykle obowiązuje tu zasada – im krótszy skład tym lepiej. W przypadku pieczywa powinien ograniczyć się on do następujących pozycji: mąka, woda, zakwas, sól.

2. Wybierz odpowiednie dodatki. Może być to ser twarogowy, pasta warzywna, hummus, czy wędlina drobiowa dobrej jakości (pamiętaj jednak, że wędlina odpada jeśli zapowiada się długa podróż bez lodówki).

3. Koniecznie dodaj dużo surowych warzyw!

dieta w PCOS

Dlaczego fast-food to nie jest dobry pomysł?

Produkty fast-food to źródło tłuszczów trans, których dieta w PCOS nie powinna zawierać. Ich spożycie wpływa negatywnie na poziom płodności o czym pisałam TUTAJ. Dlatego dania fast-food to nie najlepszy wybór. Lepiej jeśli postawicie na własnoręcznie przygotowane posiłki na wynos (patrz wyżej) lub stołowanie się w lokalach gastronomicznych, które proponują zdrową kuchnię.

Wracając do tłuszczów trans to ich zawartość w poszczególnych produktach możecie sprawdzić w wyszukiwarce przygotowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, którą znajdziecie TUTAJ.

Jak same widzicie dieta w PCOS może być przestrzegana nawet w trakcie wakacyjnych podróży. A może Wy macie jakieś sprawdzone patenty na to jak jeść zdrowo podczas wyjazdów? Jeśli tak to koniecznie się nimi podzielcie w komentarzach!


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

Augustin LS, Franceschi S, Jenkins DJA, et al. Glycemic index in chronic disease: a review. Eur J Clin Nutr 2002, 56:1049-1071

Foster-Powell K, Holt SHA, Brand-Miller JC. International table of glycemic index and glycemic load values: 2002. Am J Clin Nutr 2002, 76(1): 5-5

Hamilton-Fairley D, Taylor A. Anovulation. BMJ 2003; 327: 546-9.

Norman RJ, Davies MJ, Lord J, et al. The role of lifestyle modification in polycystic ovary syndrome. Trends Endocrinol Metab 2002; 13: 251-7.

Stankiewicz M, Norman R. Diagnosis and management of polycystic ovary syndrome: a practical guide. Drugs 2006; 66: 903-12.

Pages: 1 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: