rośliny strączkowe
Będę Mamą!

Nie(bezpieczne) Rośliny Strączkowe w Ciąży

Rośliny strączkowe – nie wierzę, że któraś z Was nie słyszała o nich choć raz czegoś dobrego.  Dużo mówi się o ich prozdrowotnych właściwościach jednak mimo tak dobrej opinii nie każda z nas po nie sięga. Do tego w ciąży dochodzą wątpliwości czy przyszła mama w ogóle powinna je spożywać? Dzisiaj postaram się odpowiedzieć na pytanie czy rośliny strączkowe powinny znaleźć się w jadłospisie kobiety w ciąży.

rośliny strączkowe

Kilka dobrych słów na początek, czyli cenne składniki w roślinach strączkowych

Zacznijmy od dobrych informacji. Rośliny strączkowe faktycznie charakteryzują się wysoką wartością odżywczą co tłumaczy dlaczego są tak zachwalane. Spójrzmy jakie cenne dla przyszłej mamy składniki możemy w nich spotkać.

1. Białko

Białko to podstawowy składnik nasion roślin strączkowych. Przypomnijmy, że zapotrzebowanie na białko w ciąży rośnie, a oprócz produktów zwierzęcych warto dostarczać go również ze źródeł roślinnych. Strączki są jednym z najlepszych źródeł białka roślinnego, ale należy pamiętać, że ze względu na występujące w nich aminokwasy ograniczające warto połączyć je z produktami zbożowymi oraz warzywami.

Najkorzystniejszy skład aminokwasów ma soja.

A jak wygląda zawartość białka w najpowszechniej spożywanych strączkach?

Miejsce nr 1. – SOJA

Miejsce nr 2. – SOCZEWICA

Miejsce nr 3. – FASOLA

Miejsce nr 4. – GROCH

2. Kwasy tłuszczowe

Tak, tak w nasionach roślin strączkowych znajdują się również kwasy tłuszczowe. Na szczęście są to te kwasy tłuszczowe, które wykazują korzystny wpływ na nasze zdrowie. Dlatego jeśli pojawiła Wam się w głowie myśl by wyrzucić strączki z jadłospisu, ponieważ są one źródłem tłuszczu to odradzam takie postanowienia. Lepiej skupcie się na wyeliminowaniu tłustych gatunków mięs, dań fast-food, produktów smażonych itd.

Zawartość tłuszczu waha się w granicach 0,5-2% z czego największą część stanowi kwas oleinowy (ten sam, który znajdziecie w oliwie z oliwek) oraz oraz kwas linolowy zaliczany do kwasów omega-6.

Najwięcej kwasów tłuszczowych zawiera soja.

3. Węglowodany

Strączki są dla przyszłych mam źródłem węglowodanów złożonych, które powodują stopniowe zwiększanie się stężenia glukozy we krwi i dodaje nam energii!

Pages: 1 2

One Comment

  • Nestka

    Ja jadłam strączkowe i czułam się dobrze chociaż faktycznie moczyłam je przed gotowaniem. Próbuję namówić teraz moją siostrę, która jest w ciąży żeby sobie zjadła bobu czy fasolki szparagowej, ale strasznie się przed tym wzbrania 😀 Pokażę jej Twój artykuł, mam nadzieję, że w końcu zmieni zdanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: