anemia w ciąży
Anemia ciążowa,  Będę Mamą!

Anemia w ciąży – 5 faktów, które musisz znać

Anemia w ciąży – kto o niej nie słyszał? Z pewnością większość z Was ma choć podstawową wiedzę na ten temat bo jest on dość popularny. Szacuje się, że w okresie porodu problem dotyczy aż 30-50% kobiet z krajów uprzemysłowionych!!!

Często dzieje się tak, że jeśli coś dotyczy sporej liczby osób to przestaje nas dziwić, wzruszać i zaczynamy to lekceważyć. „Eeee to tylko anemia w ciąży…” – nie, nie nie…to AŻ anemia w ciąży! Nie należy jej bagatelizować, ponieważ może prowadzić do:

  • przedwczesnego oddzielenia łożyska
  • osłabienia czynności skurczowej mięśnia macicy podczas porodu (czyli w skrócie cięższy poród)
  • gorszego gojenia ran poporodowych (m.in. wzrost ryzyka zapalenia błony śluzowej macicy oraz ran poporodowych)
  • małej masy urodzeniowej
  • gorszego rozwoju psychomotorycznego dziecka

Jak same widzicie anemia w ciąży to poważny problem. Dlatego powinnyśmy zrobić wszystko by nas nie dopadła. Najczęściej występuje niedokrwistość z niedoboru żelaza w związku z tym dziś kilka słów właśnie o niej.

Anemia w ciąży – 5 faktów, które musisz znać

anemia w ciąży

Fakt numer 1. – Objawy anemii są mało charakterystyczne

Z jakimi dolegliwościami, drogie przyszłe mamy zmagacie się najczęściej? Osłabienie, brak apetytu, większa męczliwość, bóle głowy? To znane dolegliwości ciążowe. Dlatego tak łatwo przegapić niedokrwistość z niedoboru żelaza, ponieważ objawy anemii są bardzo podobne. Oprócz tego pojawia się obniżona koncentracja, zawroty głowy, bladość skóry. Jeśli towarzyszą Wam takie objawy, nie lekceważcie tego – dajcie znać swojemu lekarzowi, który zleci odpowiednie badania.

anemia w ciąży

Fakt numer 2. – Zapotrzebowanie na żelazo gwałtownie wzrasta w od drugiego trymestru ciąży

Nie oznacza to jednak, że w pierwszym trymestrze można zlekceważyć kwestię jaką jest odpowiednia ilość żelaza w diecie. Co powoduje, że zapotrzebowanie na ten pierwiastek gwałtownie wzrasta dopiero od drugiego trymestru? Wynika to z tego, że jest to okres intensywnego wzrostu płodu oraz łożyska.

anemia w ciąży

Fakt numer 3. – W ciąży lepiej przyswajamy żelazo

Na szczęście nasz organizm to bardzo misternie i mądrze skonstruowana maszyna. Wie, że w ciąży wchłanianie żelaza jest szczególnie ważne dlatego cały proces zachodzi w tym okresie z większą intensywnością. Fizjologiczna absorpcja tego pierwiastka może wzrosnąć nawet 4-5 razy pod koniec trzeciego trymestru w porównaniu do absorpcji z 12 tygodnia ciąży. Dzięki temu organizm chroni się przed groźnym niedoborem żelaza.

anemia w ciąży

Fakt numer 4. – Związkiem najkorzystniej wpływającym na przyswajanie żelaza niehemowego jest witamina C

Żelazo, które pobieramy z pożywieniem dzieli się na hemowe oraz niehemowe. Pierwsze z nich pochodzi z produktów pochodzenia zwierzęcego (m.in. czerwone mięso, jajka) a drugie z produktów roślinnych. Oprócz źródła pochodzenia różni je także stopień przyswajalności. Żelazo hemowe jest lepiej przyswajalne przez nasz organizm (w około 20-25%). Natomiast te, które pochodzi ze źródeł roślinnych tylko w około 5%. Na jego przyswajalność duży wpływ ma skład naszej diety dlatego warto mieć to na uwadze. Związkiem, który najkorzystniej wpływa na przyswajanie żelaza niehemowego jest witamina C (co więcej jest to witamina, która bardzo korzystnie wpływa na nasz wygląd – więcej informacji na ten temat znajdziecie TUTAJ). Aby ułatwić Wam przygotowanie posiłków roślinnych, z których przyswajalność żelaza będzie lepsza poniżej podaję zestawienie produktów bogatych w żelazo niehemowe i witaminę C.

Wybrane produkty bogate w żelazo niehemowe:

  • płatki owsiane
  • natka pietruszki
  • nasiona soi
  • biała fasola
  • orzechy laskowe
  • boćwina

Wybrane produkty bogate w witaminę C:

  • papryka czerwona
  • brokuły
  • brukselka
  • natka pietruszki
  • czarne porzeczki
  • owoce dzikiej róży
  • owoce cytrusowe
  • pomarańcze
  • kiwi

Dobrym pomysłem będzie, np. przygotowanie owsianki na wodzie z dodatkiem truskawek, pomarańczy, kiwi czy porzeczek. Z kolei na obiad możemy przygotować, np. sałatkę z dodatkiem papryki i brokułów. Świetnym produktem, który powinniście sypać do wszystkiego co się da jest natka pietruszki. Jest ona zarówno bogatym źródłem żelaza jak i witaminy C. Na szybko możecie przygotować, np. koktajl – woda plus banan, natka pietruszki i odrobina miodu (potwierdzam – jest pyszny). Na koniec pozostaje kwestia nasion roślin strączkowych. Część z Was unika ich jak ognia mówiąc, że źle się po nich czuje. Jeśli tak jest to zachęcam Was do przeczytania artykułu, w którym piszę co zrobić by tak nie było. Znajdziecie go TUTAJ.

anemia w ciąży

Pages: 1 2

12 komentarzy

  • Aleksandra Załęska

    Nie miałam problemu z niedoborem żelaza i anemią w ciąży. Dopiero po ciąży poziom żelaza zaczął się wahać, ale na szczęście już wyszłam na prostą.

    • DietetykNaWalizkach

      Ewa bardzo się cieszę, że mimo wszystko mój artykuł Cię zaciekawił. Tak naprawdę wiele z tych informacji można wykorzystać nawet nie będąc w ciąży 🙂

  • BEATA REDZIMSKA

    Dzieki za ta przydatna wiedze. Co prawda nie pamietam, zeby zdiagnozowano u mnie anemie w ciazy, ale taka porcja praktycznej wiedzy moze pomoc wielu kobietom w stanie tzw blogoslawionym. Pozdrawiam serdecznie Beata

    • DietetykNaWalizkach

      Beata właśnie taka myśl przyświecała mi przy pisaniu tego artykułu – chciałabym pomóc kobietom w tzw. błogosławionym stanie uchronić się przed groźną anemią. Mam nadzieję, że misja została spełniona 😉

  • swiat karinki

    A co jeśli w 3 trymestrze ciąży w badaniach wyszła anemia a lekarz nie zalecił nic? Żadnej bogatszej diety czy dodatkowo tabletek? Ostatnio taką sytuacje miała moja znajoma i się dziwiłyśmy

    • DietetykNaWalizkach

      Nie znam dokładnie sytuacji, ale wydaje mi się to coś dziwne. Musiałabym jednak poznać więcej szczegółów aby ocenić konkretną sytuację. W razie pytań zapraszam do kontaktu.

  • Kasia

    Duża dawka wiedzy dla ciężarnych. Miałam to szczęście w ciąży że anemia mnie ominęła, ale na wiedza warta jest zapamiętania przed kolejnymi bobasami 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: