anemia w ciąży
Anemia ciążowa,  Będę Mamą!

Anemia w ciąży – 5 faktów, które musisz znać

Fakt numer 5. – Wapń zmniejsza wchłanianie żelaza z produktów roślinnych

Dlaczego podając Wam dania, które są połączeniem produktów bogatych w żelazo niehemowe i witaminę C zaproponowałam Wam owsiankę na wodzie, a nie na mleku czy jogurcie? Przecież taką wersję zjadamy znacznie częściej. No właśnie. Tu kryje się pułapka. Niestety wapń wpływa niekorzystnie na przyswajanie żelaza z produktów roślinnych. Warto mieć to na uwadze gdy przygotowujemy owsianki, koktajle czy kanapki. W przypadku owsianek sprawę już wyjaśniłam. W przypadku koktajli jeśli chcecie dodać do nich płatków owsianych czy orzechów laskowych to lepiej jeśli zrezygnujecie z przygotowania ich na mleku, kefirze czy maślance. Natomiast co do kanapek – lepszym rozwiązaniem od kanapki z pieczywa pełnoziarnistego i sera żółtego/białego będzie taka, która ma dodatek pasty warzywnej (np. paprykowej bogatej w witaminę C) czy chudej wędliny.

 

Anemia w ciąży nam nie straszna!

Znamy już pięć bardzo ważnych faktów na temat niedokrwistości z niedoboru żelaza. Mam nadzieję, że po przeczytaniu mojego artykułu jesteście bogatsze o wiedzę, którą będziecie mogły zastosować w praktyce. Jednak pamiętajcie – jeśli zaobserwujecie jakiekolwiek objawy anemii to czym prędzej udajcie się do lekarza. Lepiej jednak jeśli będziecie dbać o swój jadłospis i nie będzie takiej potrzeby 🙂 Tego Wam życzę!


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się w artykule:

  • Belfort MB et al.: Maternal iron intake and iron status during pregnancy and child blood pressure at age 3 years. Int J Epidemiol 2008; 37, 2: 301-308.
  • Matysiak M: Niedokrwistość z niedoboru żelaza – przyczyny, diagnostyka, leczenie. Ordynator Lek 2004; 4 7/8: 3-6.
  • Moreno Chulilla JA, Soledad Romero Colas M, Gutierrez MM: Classification of anamia for gastroenterologists. World J Gastroenterol 2009; 15, 37: 4627-4637.
  • Pankrac Z. Praca doktorska. Akademia Medyczna, Gdańsk 2005.
  • Raczyński P, Kubik P, Niemiec T: Zalecenia dotyczące suplementacji diety u kobiet podczas planowania ciąży, w ciąży i w czasie karmienia piersią. Gin Prakt 2007; 3: 2-7.

 

 

Pages: 1 2

12 komentarzy

  • Aleksandra Załęska

    Nie miałam problemu z niedoborem żelaza i anemią w ciąży. Dopiero po ciąży poziom żelaza zaczął się wahać, ale na szczęście już wyszłam na prostą.

    • DietetykNaWalizkach

      Ewa bardzo się cieszę, że mimo wszystko mój artykuł Cię zaciekawił. Tak naprawdę wiele z tych informacji można wykorzystać nawet nie będąc w ciąży 🙂

  • BEATA REDZIMSKA

    Dzieki za ta przydatna wiedze. Co prawda nie pamietam, zeby zdiagnozowano u mnie anemie w ciazy, ale taka porcja praktycznej wiedzy moze pomoc wielu kobietom w stanie tzw blogoslawionym. Pozdrawiam serdecznie Beata

    • DietetykNaWalizkach

      Beata właśnie taka myśl przyświecała mi przy pisaniu tego artykułu – chciałabym pomóc kobietom w tzw. błogosławionym stanie uchronić się przed groźną anemią. Mam nadzieję, że misja została spełniona 😉

  • swiat karinki

    A co jeśli w 3 trymestrze ciąży w badaniach wyszła anemia a lekarz nie zalecił nic? Żadnej bogatszej diety czy dodatkowo tabletek? Ostatnio taką sytuacje miała moja znajoma i się dziwiłyśmy

    • DietetykNaWalizkach

      Nie znam dokładnie sytuacji, ale wydaje mi się to coś dziwne. Musiałabym jednak poznać więcej szczegółów aby ocenić konkretną sytuację. W razie pytań zapraszam do kontaktu.

  • Kasia

    Duża dawka wiedzy dla ciężarnych. Miałam to szczęście w ciąży że anemia mnie ominęła, ale na wiedza warta jest zapamiętania przed kolejnymi bobasami 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: