jadłospis przyszłej mamy
Będę Mamą!

Jadłospis przyszłej mamy – 5 pozycji obowiązkowych

Dlaczego jadłospis przyszłej mamy powinien zawierać kasze?

  • Kasza jaglana – źródło białka roślinnego, węglowodanów złożonych, lecytyny (która korzystnie wpływa na funkcjonowanie mózgu), cynku i żelaza. Ponadto zawiera krzem, który sprawia, że przyszła mama staje się jeszcze piękniejsza (o innych produktach, które posiadają podobne właściwości przeczytasz TUTAJ). Uwaga – kaszy jaglanej powinny unikać przyszłe mamy cierpiące na cukrzycę ciążową.
  • Kasza jęczmienna – bogate źródło błonnika pokarmowego (który pomaga w walce z zaparciami i nadmierną masą ciała), żelaza oraz potasu (który pomaga w walce z obrzękami – więcej informacji na ten temat znajdziesz TUTAJ).
  • Kasza gryczana – dostarcza przeciwutleniaczy (w tym rutyny, która chroni przed rozwojem nadciśnienia tętniczego – więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ), białka roślinnego (w tym aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć) oraz błonnika pokarmowego.
  • Kasza bulgur – mniej znana, ale bardzo wartościowa kasza. Wytwarzana jest z ziaren pszenicy. Ma niski indeks glikemiczny przez co dobrze sprawdzi się w przypadku cukrzycy ciążowej (jednak należy pamiętać o tym by nie gotować jej zbyt długo). Oprócz tego jest dobrym źródłem błonnika pokarmowego, potasu, żelaza i magnezu.

Woda

Mogłabym wymienić jeszcze kilkadziesiąt innych produktów, które powinien zawierać jadłospis przyszłej mamy. Zdecydowałam się jednak umieścić na mojej liście WODĘ, ponieważ jest to niezaprzeczalnie podstawa życia. Bez wody nie ma niczego – ani termoregulacji, ani transportu składników odżywczych do komórek, ani wydalania zbędnych produktów przemiany materii. Dlatego jadłospis przyszłej mamy MUSI zawierać wodę. O tym dlaczego to takie ważne i o tym jaką wodę pić w ciąży pisałam TUTAJ, a także TUTAJ.


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

  • Dziedzic K., Górecka D., Drożdżyńska A. i wsp.: Wpływ procesu otrzymywania kaszy gryczanej prażonej na zawartość wybranych składników odżywczych. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 2008; 5 (60): 63–70
  • Kulik K., Waszkiewicz-Robak B., Orzechy jadalne jako źródło składników bioaktywnych Trendy w Żywieniu Człowieka 2015, 143-156
  • Mrzygłód S., Wpływ odżywiania matki na rozwój płodu, Probl Hig Epidemiol 2007, 88(4): 402-407
  • Zarzecka K., Gugała M., Mystowska I., Wartość odżywcza i prozdrowotna gryki siewnej, Probl Hig Epidemiol 2015, 96(2): 410-413

 

 

 

Pages: 1 2

12 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: