kawa w ciąży
Będę Mamą!

KAWA W CIĄŻY – NAJNOWSZE FAKTY

  • Cappuccino o smaku orzechowym – 39 mg
  • Cappuccino o smaku śmietankowym – 41 mg
  • Kawa „3w1” – 54 mg
  • Kawa „2w1” – 78 mg
  • Kawa rozpuszczalna – 66 mg
  • Kawa Arabica – od 50 do 120 mg
  • Kawa Robusta – od 100 do 250 mg

 

Zawartość kofeiny w czekoladzie (podana w mg na 100 g produktu)

  • czekolada mleczna E.Wedel – 20,7 mg
  • czekolada mleczna Goplana – 25,7 mg
  • czekolada mleczna Alpen Gold – 16, 1 mg
  • czekolada gorzka – 70 mg

 

Zawartość kofeiny w herbatach parzonych przez 5 minut (podana w mg na 200 ml naparu)

  • Herbata czarna ekspresowa Lipton – 48,4 mg
  • Herbata czarna ekspresowa Tetley – 40 mg
  • Herbata czarna ekspresowa Saga – 24,3 mg
  • Herbata czarna liściasta Lipton – 35,3 mg
  • Herbata czarna liściasta Posti Yunan – 32,2 mg
  • Herbata zielona ekspresowa Vitax – 48,9 mg
  • Herbata zielona ekspresowa Malwa – 11,1 mg
  • Herbata zielona liściasta Biofix – 20,8 mg
  • Herbata zielona liściasta Vitax – 29,1 mg

 

Zawartość kofeiny w napojach gazowanych (podana w mg na 100 ml)

  • Coca-Cola – 9,4 mg
  • Pepsi – 10,1 mg
  • Napoje energetyzujące – 32 mg
  • Napój izotoniczny – 10 mg

Ufff…sporo tego, ale mam nadzieję, że bez problemu dacie radę z taką ściągą. A może w przyszłości przygotuję dla Was w prezencie rozpiskę ile czego dziennie możecie wypić by nie przekroczyć tych magicznych 200 mg kofeiny? Co Wy na to? Dajcie znać! Skoro wiemy już gdzie znajduje się kofeina to teraz przejdziemy do tematu pod tytułem „kawa a ciąża”.

kawa w ciąży

Kawa w ciąży a wady cewy nerwowej

Szacuje się, że wady cewy nerwowej pojawiają się z częstotliwością 1-10 na 1000 urodzeń. Niestety przyczyny ich występowania są nadal nieznane…Przypuszcza się, że może być to mieszanka predyspozycji genetycznych i czynników środowiskowych. Za ich pojawienie się obwiniana jest, m.in. niedostateczna ilość kwasu foliowego w diecie. Dlatego według najnowszych rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników (2017) zaleca się aby suplementować kwas foliowy przez całą ciążę a nawet okres połogu i laktacji!

Niestety kofeina zawarta w kawie (ale pamiętajmy, że nie tylko) prawdopodobnie zmniejsza przyswajalność kwasu foliowego. Jednak pomimo takich doniesień w metaanalizie przeprowadzonej przez Zhao-Xia et al. (2016) nie zaobserwowano by picie kawy w ciąży wiązało się z większym ryzykiem rozwoju wad cewy nerwowej.

Z drugiej strony inni autorzy – Schmidt et al. (2017) zaobserwowali, że może istnieć pewien związek między piciem kawy w ciąży a wystąpieniem wspomnianych wad. Wnioski, do których udało im się dojść nie są jednoznaczne i dlatego można powiedzieć, że rzucają nowe światło na badania dotyczące szkodliwości kofeiny w ciąży. Są ciekawe dlatego, że autorzy zaobserwowali iż picie kawy w ciąży powodowało wzrost ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u dzieci kobiet, które piły kawę sporadycznie (co najmniej 1 filiżankę na miesiąc) podczas gdy u kobiet, które piły kawę częściej (co najmniej 3 filiżanki dziennie) takiego ryzyka nie było. Autorzy zasugerowali, że u kobiet, które piją kawę na co dzień rozwija się tolerancja na kofeinę przez co jej działanie nie jest tak szkodliwe. Nie oznacza to jednak, że możemy pić kawę bez umiaru – pamiętajmy o zalecanych 200 mg kofeiny dziennie.

kawa w ciąży

Kawa w ciąży a mózgowe porażenie dziecięce

Nie mówi się o tym zbyt często, ale w świecie nauki rozważa się również możliwość wystąpienia zależności między piciem kawy w ciąży a większym ryzykiem wystąpienia mózgowego porażenia dziecięcego. Czy słusznie?

Na razie nie ma zbyt wielu badań naukowych na ten temat jednak udało mi się znaleźć jedno ciekawe. Jest ono interesujące pod tym względem, że autorzy nie zaobserwowali aby kawa zwiększała ryzyko wystąpienia mózgowego porażenia dziecięcego. Ale! Odnotowali za to, że może je zwiększać napoje zawierające kofeinę (czyli produkty typu cola). U kobiet, które spożywały 3-5 porcji dziennie tego typu produktów między 13. a 30. tygodniem ciąży, zaobserwowano większe ryzyko wystąpienia mózgowego porażenia dziecięcego. Z czego to wynika? Być może nie tylko kofeina, ale i pozostałe składniki tego typu produktów wykazują niekorzystne działanie.

kawa w ciąży

Kawa w ciąży a poronienia

Bardzo wiele dyskusji dotyczy tego czy picie kawy w ciąży może przyczynić się do poronienia. Z przykrością muszę przyznać, że jak do tej pory nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi na to ważne pytanie.

W jednym z najnowszych badań przeprowadzonych na ten temat przez Cheng et al. (2016) stwierdzono, że ryzyko poronienia zwiększa się wraz ze wzrostem spożycia kofeiny. Dla przykładu u kobiet w ciąży wśród, których dzienne spożycie wynosiło 50-149 mg współczynnik poronienia wynosił 1,02. Natomiast dla kobiet, które przyjmowały 350-699 mg kofeiny dziennie wzrastał do 1,4.

Tak jak wspomniałam nadal nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to czy picie kawy w ciąży może być przyczyną poronień. W związku z tym warto trzymać się limitu jaki wynosi 200 mg kofeiny dziennie.

kawa w ciąży

Kawa w ciąży a nudności

Zacznijmy od tego, że kawa charakteryzuje się mocnym aromatem, którego nie da się pomylić z niczym innym. Ten fakt dyskwalifikuje ją jako produkt zalecany przy mdłościach, ponieważ w ich przypadku zaleca się unikanie intensywnych zapachów.

Fakt, że kawa może nasilać wymioty potwierdziło badanie Crozier et al. (2016), w którym wykazano, że kobiety spożywające kawę/herbatę około 5-6 razy w tygodniu, rzadziej skarżyły się na nudności w porównaniu do tych, które spożywały ją 11-12 razy w tygodniu.

kawa w ciąży

Kawa w ciąży a anemia ciążowa

Nie będę robiła tutaj długiego wstępu, ponieważ o anemii ciążowej napisałam cały artykuł, który znajdziecie TUTAJ. Jednak skoro jesteśmy już przy temacie kawy to warto wspomnieć, że nie ułatwia ona wchłaniania żelaza.

Przyswajalność żelaza jest bardzo niepewna, ponieważ waha się od 1 do 40%. To w jakim stopniu wchłoniemy ten pierwiastek zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest kofeina, która niestety nie ułatwia tego procesu.

Pamiętajcie, że zapotrzebowanie na żelazo gwałtownie wzrasta w drugiej połowie ciąży osiągając szczyt w trzecim trymestrze. Dlatego szczególnie w tym okresie zwróćcie uwagę na elementy jadłospisu, które mogą utrudniać (czyli kawa) lub ułatwiać przyswajanie tego pierwiastka. Więcej na ten temat przeczytacie TUTAJ.

Ciąża a picie kawy – PODSUMOWANIE

Na koniec tego artykułu wypadałoby odpowiedzieć na kluczowe pytanie – czy picie kawy w ciąży jest całkowicie zabronione? Jak same widzicie nawet naukowcy mają problem z odpowiedzią, ponieważ pojawia się tu wiele niewiadomych.

Jakie jest moje zdanie na temat picia kawy w ciąży? Uważam, że nie musicie jej sobie odmawiać o ile zachowacie umiar i będziecie pamiętały o nie przekraczaniu maksymalnej dziennej dawki kofeiny w ilości 200 mg.

P.S. Korzystając z okazji jaką jest temat płynów w ciąży przypominam Wam, że pomimo tego, iż upały powoli dobiegają końca warto dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. O tym jaką wodę wybrać i dlaczego jej picie jest tak ważne pisałam TUTAJ. Pamiętajcie również, że fajnym zamiennikiem dla kawy mogą być różne zioła (ale nie wszystkie są polecane w ciąży dlatego warto zapoznać się z tym tematem czytając artykuł dostępny TUTAJ).


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się w artykule:

  • Bivolarska A., Gatseva PD., Maneva I. (2016) The Role of Eating Habits on the Iron Status of Pregnant Women. Journal of the American College of Nutrition, 35(2): 118-125.
  • Białas M., Łuczak H., Przygoński K. (2009) Zawartość kofeiny w wybranych napojach kawowych w proszku. BROMAT. CHEM. TOKSYKOL., 3: 426-430.
  • Chen LW., Wu Y., Neelakantan N. et al. (2016) Maternal caffeine intake during pregnancy and risk of pregnancy loss: a categorical and dose-response meta-analysis of prospective studies. Public Health Nutrition, 19(7): 1233-44.
  • Crozier SH., Inskip HM., Godfrey KM. et al. (2017) Nausea and vomiting in early pregnancy: Effects on food intake and diet quality. Maternal & Child Nutrition, 13(4).
  • Jarosz M., Wierzejska R., Mojska H. (2009) Zawartość kofeiny w produktach spożywczych. BROMAT. CHEM. TOKSYKOL., 3: 776-781.
  • Radhika K. (2017) Bioavailability & absorption of Iron and Anemia. Indian Journal of Community Health, 29(4): 453-457.
  • Zhao-Xia L., Zhuang-Lei G., Wang JN. et al. (2016) Maternal Coffee Consumption During Pregnancy and Neural Tube Defects in Offspring: A Meta-Analysis. Fetal & Pediatric Pathology, 35(1): 1-9.

Pages: 1 2

13 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: