przepisy w ciąży
Obiad,  Przepisy,  Sałatki

Sałatka z ryżem czerwonym bogata w żelazo i witaminę C

SAŁATKA Z RYŻEM CZERWONYM BOGATA W ŻELAZO I WITAMINĘ C

Nadal obstaję przy tym, że przepisy w ciąży powinny być zarówno zdrowe, pyszne jak i PROSTE. Przyszła mama nie powinna się przemęczać i „stać przy garach” całymi dniami. Dlatego po raz kolejny chciałabym podzielić się z Wami przepisem na banalne i szybkie w wykonaniu danie. Tym razem będzie to sałatka z…ryżem czerwonym! Co wyróżnia tę sałatkę? Oprócz smaku jest to wysoka zawartość żelaza oraz witaminy C. W związku z tym sałatka świetnie sprawdzi się w profilaktyce i leczeniu anemii ciążowej (przeczytaj artykuł na temat żywienia w anemii ciążowej). Oprócz tego w naturalny sposób wzmocni odporność i pozwoli nam uchronić się przed przeziębieniem w ciąży.


Składniki

 

Składniki na 5 porcji:

  • ryż czerwony (100 g suchego produktu, czyli zazwyczaj pół torebki jeśli kupujecie ryż porcjowany)
  • świeże liście szpinaku (5 garści)
  • oliwki (2 łyżki)
  • ser mozzarella (125 g)
  • pomidory cherry (250 g)
  • oliwa z oliwek/olej rzepakowy/olej lniany (2 łyżki)
  • ulubione przyprawy

przepisy w ciąży


Wykonanie

1. Ugotuj ryż.
2. Pokrój ser w kostkę, a pomidory i oliwki przekrój na pół.
3. Szpinak podduś na patelni aż zmięknie.
4. Wymieszaj ryż z pozostałymi składnikami.


Wartość odżywcza

  • Energia: 191 kcal
  • Białko: 0,8 g
  • Tłuszcz: 0,4 g
  • Węglowodany: 17,8 g
  • Błonnik pokarmowy: 2 g
  • WYMIENNIKI WĘGLOWODANOWE: 1,8

Co mogę zyskać?

Jeśli planuję dziecko
Sałatka z ryżem czerwonym jest dla osób planujących dziecko dobrym źródłem żelaza, folianów oraz polifenoli. Sprawdzi się też na diecie bezglutenowej (którą często stosuje się przy Hashimoto), ponieważ nie zawiera glutenu.

 

Jeśli jestem w ciąży
Sałatka z ryżem czerwonym świetnie sprawdzi się w profilaktyce i leczeniu anemii ciążowej. Oprócz tego, że jest dobrym źródłem żelaza dostarcza przyszłej mamie tak cennych składników, jak wapń, potas, foliany oraz witamina C.

Uwagi dietetyka

  • Jeśli macie problem z kupieniem ryżu czerwonego możecie użyć ryżu brązowego. Pamiętajcie o tym, aby go nie rozgotować, ponieważ zwiększa to jego indeks glikemiczny. Ma to szczególne znaczenie dla tych z Was, które zmagają się z cukrzycą ciążową (więcej na temat obniżania indeksu glikemicznego pisałam tutaj).
  • Możecie dodać więcej szpinaku, ponieważ jest to bogate źródło folianów oraz żelaza. Ilość, którą podałam to tak naprawdę minimum. Większą ilość szpinaku polecam przede wszystkim mamom z anemią ciążową (więcej na ten temat pisałam tutaj).
  • Jeśli cierpicie na nadciśnienie tętnicze zrezygnujcie z oliwek i dosalania sałatki (więcej na temat zaleceń żywieniowych przy nadciśnieniu pisałam tutaj).
  • Jeśli cierpicie na obrzęki podobnie jak w przypadku nadciśnienia zrezygnujcie z oliwek i dosalania sałatki (więcej na temat żywienia przy obrzękach pisałam tutaj).

 Zamów indywidualnie dobrany jadłospis dla osób planujących dziecko lub kobiet w ciąży. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: