zgaga w ciąży
Będę Mamą!

ZGAGA W CIĄŻY – JAK SOBIE POMÓC?

Zgaga w ciąży – jak sobie pomóc?

Zgaga w ciąży to palący problem, który może niestety zniechęcić Was do jedzenia. Jest to dolegliwość ciążowa, której nie możemy lekceważyć. Oprócz tego, że jest bardzo nieprzyjemna, może stać się przyczyną niedoboru składników odżywczych i nieprawidłowego przyrostu masy ciała.

Pewnie w Waszej głowie nie raz pojawia się pytanie – dlaczego znów męczy mnie ta okropna zgaga? Niestety jest to jedna z najczęściej występujących dolegliwości ciążowych. Przeważnie zmagają się z nią te z Was, które są już w drugiej połowie ciąży (choć nie jest to regułą). Za wystąpienie zgagi odpowiedzialny jest progesteron. Działa on zwiotczająco na dolny zwieracz przełyku, czyli mięsień, którego zadaniem jest nie dopuszczanie do cofania się treści żołądkowej do przełyku. Inną przyczyną tej dolegliwości ciążowej jest rosnąca macica, która napierając na żołądek, powoduje wzrost ciśnienia wewnątrz jamy brzusznej co prowadzi do cofania się treści żołądkowej.

W związku z tym, że nie wszystkie leki są zaleca w ciąży, wiele z Was pyta się o naturalne sposoby na zgagę. Dlatego w tym artykule zebrałam praktyczne wskazówki i przedstawię Wam produkty, które najczęściej zaostrzają lub łagodzą tę dolegliwość ciążową. Chciałabym jednak żebyście wzięły pod uwagę to, że każdy organizm jest inny. W związku z tym musicie same sprawdzić co z tej listy Wam pomaga, a co szkodzi. Zaczynamy!

 

zgaga w ciąży

 

 

Zgaga w ciąży – co może ją nasilać?

 

Istnieje pewna grupa produktów, które raczej nie pomogą Wam w walce ze zgagą w ciąży. Poniżej przedstawiam ich listę. Jeśli znacie inne produkty, które Wam nie służą to fajnie jeśli podzielicie się swoją wiedzą z innymi mamami w komentarzu 🙂

 

Produkty, które najczęściej prowadzą do zaostrzenia zgagi w ciąży:

  • warzywa kapustne
  • nasiona roślin strączkowych (jednak jeśli uporałyście się już z problemem zgagi to ze względu na wysoką wartość odżywczą zachęcam do ich jedzenia – wystarczy tylko dobrze je przygotować, o czym pisałam tutaj)
  • cebula, czosnek
  • pomidory i przetwory pomidorowe (szczególnie sok pomidorowy)
  • kasza gryczana
  • płatki i otręby owsiane
  • pieczywo pełnoziarniste
  • potrawy smażone
  • majonez i sosy z jego dodatkiem
  • sosy i zupy przygotowane na wywarze z kości i tłustych gatunków mięs
  • produkty o dużej zawartości tłuszczu
  • owoce cytrusowe
  • soki na bazie owoców cytrusowych
  • produkty o dużej zawartości sodu (m.in. sery topione, dania instant, gotowe sosy, mieszanki przypraw, kiszonki – więcej na ten temat pisałam tutaj)
  • ostre przyprawy, a także curry
  • kakao i wszystkie produkty z jego dodatkiem
  • chałwa
  • herbata z mięty (więcej na temat ziół w ciąży pisałam tutaj)
  • kawa
  • napoje gazowane

 

Tak jak wspomniałam na początku, każdy ma indywidualną tolerancję na dany produkt. W grupie wymienionych wyżej produktów istnieją takie, które każda z Was i tak powinna ograniczyć, np. produkty tłuste, smażone, napoje gazowane. Jednak jeśli chodzi o te, które mają wysoką wartość odżywczą (np. nasiona roślin strączkowych, kasza gryczana, pełnoziarniste pieczywo) warto najpierw sprawdzić czy faktycznie będą przyczyną zgagi.

 

Oprócz listy produktów, które mogą zaostrzać zgagę w ciąży ważne jest również kilka innych aspektów. Jeśli chcecie by ta paląca dolegliwość ciążowa odeszła raz na zawsze w zapomnienie to pamiętajcie o tym, aby:

  • spożywać 5-6 mniejszych objętościowo posiłków
  • zamiast smażenia stosować obróbki kulinarne, takie jak gotowanie w wodzie, gotowanie na parze, duszenie bez wcześniejszego obsmażania
  • na czas wystąpienia zgagi ograniczyć ilość błonnika pokarmowego i w tym celu podawać warzywa w formie gotowanej, owoce bez skórki oraz zmniejszyć ilość pełnoziarnistych produktów zbożowych
  • unikać produktów o wysokiej zawartości sodu i nie dosalać potraw w ilości większej niż 1 łyżeczka soli dziennie (jest to niewskazane również przy nadciśnieniu indukowanym ciążą – pisałam o tym tutaj oraz przy obrzękach – pisałam o tym tutaj)
  • unikać pozycji leżącej zaraz po posiłku (jeśli już chcecie się położyć, weźcie pod głowę większą poduszkę)

 

Wiem, że jest to duża ilość informacji i może być to dość przytłaczające. Dlatego jeśli chcecie skorzystać z mojej pomocy w skutecznej walce ze zgagą to zapraszam Was do zamówienia zaleceń żywieniowych i/lub jadłospisu do walki z dolegliwościami ciążowymi (nie tylko zgagą). Więcej informacji znajdziecie tutaj.

 

zgaga w ciąży

 

 

Zgaga – sposoby na to jak się jej pozbyć!

 

Całe szczęście są też produkty, które mogą pomóc nam w walce ze zgagą w ciąży! Tak jak w przypadku tych, które szkodą ich skuteczność jest uwarunkowana indywidualnie. Jednak myślę, że coś z tej listy na pewno Wam pomoże 🙂

 

Produkty, które najczęściej łagodzą zgagę w ciąży:

  • mleko i produkty mleczne (ważne by nie zawierały one zbyt dużej ilości tłuszczu – optymalna wartość to 1,5-2%)
  • woda mineralna niegazowana (więcej na temat picia wody w ciąży pisałam tutaj)
  • napar z siemienia lnianego wypijany około 15 minut przed posiłkiem
  • migdały (więcej na temat zalet jedzenia migdałów w ciąży pisałam tutaj)
  • banany

 

Mam nadzieję, że moje wskazówki pomogą Wam w walce ze zgagą w ciąży! Pamiętajcie, że choć wydaje się ona nieraz błahym problemem, może być bardzo niebezpieczna. Skutecznie zniechęca do jedzenia co na dłuższą metę może prowadzić do niedowagi przyszłej mamy oraz niebezpiecznych niedoborów żywieniowych. Dlatego jeśli zgaga to również Wasz palący problem zapraszam do skorzystania z mojej pomocy – wszystkie informacje znajdziecie tutaj.


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

  • Kochański JW. Balneologia i hydroterapia. Wrocław: Wydawnictwo AWF: Wrocław; 2002. p.23 -28
  • Salomon A, Salomon Ł, Regulska-Ilow B i wsp., Choroba refluksowa przełyku (GERD) – znaczenie postępowania niefarmakologicznego, Gastroenterologia Polska 2012; 19 (4): 171-17
  • Włodarek D, Lange E. Dieta w wybranych schorzeniach przewodu pokarmowego. W: Bujko J, red. Podstawy dietetyki. Warszawa: Wydawnictwo SGGW; 2006. p.65 -69

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: