kobieta z białymi kwiatami
Bez kategorii

HASHIMOTO, A WPŁYW DIETY NA SKÓRĘ, WŁOSY I PAZNOKCIE

HASHIMOTO, A WPŁYW DIETY NA SKÓRĘ, WŁOSY I PAZNOKCIE

Problemy z kondycją włosów, skóry i paznokci są niestety dość częste u osób, które zmagają się z Hashimoto. Jeśli należycie do tej grupy, to pewnie sami przyznacie, że wydaliście niemało pieniędzy na rozmaite kosmetyki i suplementy diety. Istnieje jeszcze trzeci sposób na to, aby wzmocnić włosy, paznokcie oraz poprawić wygląd cery. Jest to urozmaicona dieta bogata w określone składniki. W tym artykule chciałabym Wam pokazać jak wygląda wpływ diety na skórę, włosy i paznokcie w przebiegu choroby Hashimoto.

Wpływ diety na skórę

Wiele osób z Hashimoto skarży się na suchą skórę. Niemałym problemem są też obrzęki powiek, a nawet całej twarzy. Sprawdźmy jakie składniki mogą pomóc nam w tym przypadku.

Sucha skóra

W przypadku suchej skóry ważne jest, aby zadbać o odpowiednią ilość kwasu alfa-linolenowego (omega-3), witaminy E oraz cynku. Nie bez znaczenia pozostaje również odpowiednie nawodnienie organizmu.

Kwas alfa-linolenowy (omega-3) – niedobór kwasu alfa-linolenowego może prowadzić do suchości skóry. Ponadto jest to składnik o właściwościach przeciwzapalnych. Dlatego jest jak najbardziej wskazany dla osób z chorobą Hashimoto.

Wybrane źródła kwasu alfa-linolenowego:

  • siemię lniane
  • orzechy (szczególnie włoskie)
  • nasiona chia
  • olej lniany
  • olej z orzechów włoskich

Witamina E – jest niezbędna do utrzymania prawidłowego nawilżenia skóry. Ponadto przyczynia się do poprawy jędrności i napięcia skóry. Witamina E nazywana jest „witaminą młodości”, ponieważ jako silny antyoksydant opóźnia procesy starzenia się.

Wybrane źródła witaminy E:

  • orzechy laskowe
  • olej z pestek winogron
  • nasiona słonecznika
  • pestki dyni
  • migdały

Cynk – wpływa na skład sebum, a także na proces jego produkcji. Skutkiem jego niedoboru może być nadmierna suchość skóry.

Wybrane źródła cynku:

  • płatki drożdżowe
  • siemię lniane
  • pestki dyni
  • ryż dziki
  • mąka gryczana

Jak sami widzicie wpływ diety na skórę jest niemały. Dlatego chcąc zadbać o odpowiedni poziom nawilżenia, a także o spowolnienie procesów starzenia powinniście zwrócić uwagę na powyższe składniki.

solniczka

 Zamów indywidualnie dobrane zalecenia żywieniowe lub jadłospis 

Obrzęki twarzy

Jeśli zmagacie się z obrzękami twarzy to sprawdźcie czy w Waszej diecie nie brakuje potasu i płynów. Poza tym uważajcie na produkty obfitujące w sód, które mogą przyczyniać się do gromadzenia wody w organizmie. O tym jak walczyć z obrzękami (w tym twarzy) pisałam w moim artykule dotyczącym diety w obrzękach. Jest to co prawda artykuł pisany z myślą o obrzękach w ciąży, ale reguły pozostają takie same.

Pamiętajcie również, że nasileniu obrzęków sprzyja dieta bogata w sód. Jej głównym źródłem jest sól kuchenna. Ilość soli dodawanej do potraw nie powinna przekraczać 1 łyżeczki dziennie. Jednak największym problemem pozostaje tzw. ukryta sól. Znajduje się ona czasami w naprawdę dziwnych produktach. Więcej na ten temat przeczytacie w moim artykule na temat ukrytych źródeł soli.

Wpływ diety na paznokcie

Jak wzmocnić paznokcie? Można oczywiście sięgnąć po rozmaite odżywki dostępne w aptekach i drogeriach. Warto jednak pamiętać o wpływie diety na paznokcie. Osoby z chorobą Hashimoto często zgłaszają, że ich paznokcie są słabe i łamliwe. Żeby temu zapobiec warto wzbogacić dietę w witaminę B5, cynk, żelazo, siarkę oraz magnez.

Witamina B5 – jej niedobór może manifestować się zwiększoną łamliwością paznokci. Źródłem witaminy B5 są, m.in. drożdże, warzywa liściaste, ziemniaki, a także jajka.

Cynk – nazywany jest „pierwiastkiem piękności”, ponieważ pomaga wzmocnić zarówno paznokcie jak i włosy. Ma wpływ nie tylko na ich wzmocnienie, ale także pobudza wzrost. Źródłem cynku są, m.in. nasiona słonecznika, pestki dyni, siemię lniane czy mąka gryczana.

różowe paznokcie

Żelazo – jako składniki hemoglobiny jest niezbędne do prawidłowego odżywienia każdej komórki naszego organizmu. Dlatego niedobór żelaza może odbić się negatywnie na kondycji włosów, paznokci, a także skóry. Źródłem żelaza są zarówno produkty pochodzenia zwierzęcego (np. jajka) jak i roślinnego. W przypadku drugich, przyswajalność żelaza warto wspomóc poprzez odpowiednią kompozycję posiłków. Pisałam o tym w moim artykule dotyczącym diety w anemii.

Siarka – jest składnikiem budulcowym włosów, a także paznokci. Jej niedobór może objawiać się ich łamliwością. Siarka chroni nas również przed infekcjami, które osłabiają organizm, a tym samym mogą mieć negatywny wpływ na kondycję paznokci. Źródłem siarki są, m.in. jajka, cebula, a także ryby.

Magnez – niedobory magnezu mogą objawiać wzmożoną łamliwością paznokci. Źródłem tego pierwiastka są, m.in. pestki dyni, nasiona słonecznika, siemię lniane, komosa ryżowa, amarantus czy migdały.

Wpływ diety na skórę, a także paznokcie jest bardzo duży. Dlatego zamiast wydawać pieniądze na kolejne odżywki i suplementy pamiętajcie o urozmaiconym jadłospisie!

kobieta z długimi włosami

Jak wzmocnić włosy?

Najczęstszym problemem u osób z Hashimoto są nadmiernie wypadające włosy. Dlatego wiele pacjentów pyta się o to, jak wzmocnić włosy by tak nie wypadały…Na ten temat napisałam osoby artykuł, w którym wyjaśniam dokładnie, jak wzmocnić włosy za pomocą odpowiednich składników. Jeśli jest to również Wasz problem, zachęcam do przeczytania artykułu na temat diety na nadmiernie wypadające włosy.

Hashimoto, a wpływ diety na skórę, włosy i paznokcie – podsumowanie

Podsumowując, jeśli chcecie zadbać o odpowiedni stopień nawilżenia skóry i pozbyć się obrzęków twarzy, a także zastanawiacie się jak wzmocnić włosy i paznokcie to najważniejsze jest:

  • wzbogacenie posiłków w produkty obfitujące w witaminę E, witaminy z grupy B, cynk, żelazo, magnez, siarkę, potas, kwasy tłuszczowe omega-3
  • ograniczenie spożycia sodu poprzez spożywanie max 1 łyżeczki soli dziennie i eliminację produktów będących źródłem tzw. ukrytej soli
  • dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu

Jeśli będziecie pamiętać o tych trzech ważnych zasadach przekonacie się, jak pozytywny może być wpływ diety na skórę, włosy i paznokcie!

 Zamów indywidualnie dobrane zalecenia żywieniowe lub jadłospis 


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się w artykule:

  • Kleszczewska E., Biologiczne znaczenie witaminy C ze szczególnym z uwzględnieniem jej znaczenia w metabolizmie skóry. Pol. Merk. Lek. 2007; XXIII, 138: 462-465
  • Rutkowski M., Matuszewski T., Kędziora J., Paradowski M., Kłos K,. Zakrzewski A, Witaminy E, A i C jako antyoksydanty. Pol. Merk. Lek 2010; XXIX, 174: 377-381
  • Witkowski S., Destrukcyjne działanie wolnych rodników w błonach komórkowych. Ochronna rola witaminy E. Farm. Pol. 2002; 58: 922.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: