migdały i orzechy
Dieta płodności

DIETA W ENDOMETRIOZIE – WIT. E

DIETA W ENDOMETRIOZIE – WIT. E

Witamina E to jeden z tych składników, których nie powinno zabraknąć w diecie w endometriozie. Dobra informacja jest taka, że występuje ona w wielu produktach, które spożywamy na co dzień. Dlatego zaspokojenie potrzeb naszego organizmu na ten ważny składnik nie jest takie trudne. W tym artykule chciałabym wyjaśnić z jakich powodów nie powinno zabraknąć witaminy E w diecie w endometriozie oraz jak w praktyce dostarczyć jej odpowiednich ilości z codziennym jadłospisem.

 

Witamina E – ważny składnik diety przeciwzapalnej i przeciwbólowej

Dolegliwości bólowe to problem z którym zmaga się większość kobiet z endometriozą. Szacuje się, że nawet 70 % cierpi z powodu bolesnych miesiączek. Do tego dochodzi często ból pleców, brzucha czy bolesne stosunki seksualne. Dlatego jednym z podstawowych zadań diety w endometriozie jest łagodzenie bólu.

Skąd biorą się dolegliwości bólowe, które są tak charakterystyczne dla tej choroby? Najprościej mówiąc u ich podłoża leży przewlekły stan zapalny towarzyszący endometriozie. Dlatego w walce z bólem, tak ważne jest poszukiwanie składników o silnych właściwościach przeciwzapalnych, które zmniejszając stan zapalny powodują jednocześnie złagodzenie bólu.

Jednym z ważniejszych elementów diety zapalnej jest witamina E (przeczytaj również na temat roli witaminy C w endometriozie). Jest to związek o silnych właściwościach przeciwzapalnych, który może pomóc w zmniejszeniu bólu. Santanam i wsp. (2013) wykazali w swoim badaniu, że wśród kobiet z endometriozą, które przez 2 miesiące przyjmowały witaminę E nastąpiło zmniejszenie bólu menstruacyjnego (u 37 % badanych), bólu odczuwanego podczas stosunku seksualnego (u 24 % badanych) oraz dolegliwości bólowych zgłaszanych na co dzień (u 43 % badanych).

Warto pamiętać, że w łagodzeniu bólu, który towarzyszy endometriozie ważna jest nie tylko witamina E. Więcej informacji na temat pozostałych składników znajdziecie w moim artykule dotyczącym roli diety w zmniejszaniu dolegliwości bólowych.

Witamina E na co może pomóc jeśli staramy się o dziecko?

Pewnie część z Was myśli o tym, aby zostać mamą. Dlatego kolejną odpowiedzią na pytanie z jakiego powodu witamina E jest tak ważna to fakt, że wspiera płodność. Wynika to z tego, że:

  • łagodzi przewlekły stan zapalny, który wpływa niekorzystnie na płodność
  • jako silny antyoksydant chroni komórki rozrodcze przed szkodliwym działaniem wolnych rodników
  • pomaga w utrzymaniu lub przywróceniu prawidłowej owulacji (przeczytaj więcej na temat roli diety w zaburzeniach owulacji)
  • zmniejsza ból podczas stosunku seksualnego co również ma znaczenie podczas starania się o dziecko

olej listki

Witamina E – występowanie

Skoro wiemy już, że witamina E to niezbędny składnik diety w endometriozie to czas przejść do praktyki. Sprawdźmy gdzie szukać tego cennego składnika.

Najlepsze źródła pokarmowe witaminy E

(ilość podana na 100 g produktu)

  • orzechy laskowe (38,7 mg)
  • olej krokoszowy (34 mg), rzepakowy tłoczony na zimno (29,1 mg), z pestek winogron (28,8 mg)
  • nasiona słonecznika (27,8 mg)
  • pestki dyni (26 mg)
  • migdały (24 mg)
  • olej z orzechów arachidowych (15,7 mg)
  • oliwa z oliwek (11,9 mg)
  • orzechy arachidowe (9,1 mg)

Witaminę E znajdziemy również w innych orzechach i olejach roślinnych, pestkach i nasionach, a także produktach zbożowych i warzywach (jej źródłem jest, m.in. kapusta biała, papryka, natka pietruszki, pomidor, szpinak, czarne jagody).

Ile witaminy E powinnyśmy spożywać na co dzień? Najnowsze normy żywienia opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia podają, że wystarczające dzienne spożycie dla kobiet powyżej 19. roku życia to 8 mg dziennie. Patrząc na powyższe źródła pokarmowe łatwo przeliczyć, że dostarczenie takiej ilości nie jest trudne.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E zaspokoisz jedząc…

  • 1 garść migdałów
  • 2 łyżki oleju krokoszowego
  • 3 łyżki oleju rzepakowego
  • 3 garści orzechów arachidowych

Migdały (które są również świetnym źródłem wapnia w diecie bez laktozy) czy orzechy polecam dodać do owsianki, koktajlu czy sałatki owocowej. Z kolei oleje możemy dodawać do sałatek warzywnych czy domowych past.

Czy grozi mi niedobór witaminy E?

Witamina E jak same widzicie występuje w żywności dość powszechnie. Dlatego bardzo rzadko spotyka się jej niedobory. Jednak warto zaznaczyć, że niedobór witaminy E może występować częściej u osób palących papierosy, chorujących na celiakię oraz mukowiscydozę, a także u kobiet przyjmujących tabletki antykoncepcyjne.


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

  • Al-Azemi M.K., Omu A.E., Fatinikun T. i wsp.: Factors contributing to gender differences in serum retinol and
    alpha-tocopherol in infertile couples. Reprod. Biomed. Online 2009; 19: 583–590.
  • Andrade A.Z., Rodrigues J.K., Dib L.A. i wsp.: Serum markers of oxidative stress in infertile women with endometriosis.
    Rev. Bras. Ginecol. Obstet. 2010; 32: 279–285.
  • Augoulea A, Mastorakos G, Lambrinoudaki I, Christodoulakos G, Creatsas G. The role of the oxidative-stress in the endometriosisrelated infertility. Gynecol Endocrinol 2009;25:75–81.
  • Gupta S, Agarwal A, Krajcir N, Alvarez JG. Role of oxidative stress in endometriosis. Reprod Biomed Online 2006;13:126–34.
  • Santanam N, Murphy AA, Parthasarathy S. Macrophages, oxidation, and endometriosis. Ann N YAcad Sci 2002;955:183–98. discussion 19–200, 396–406.
  • Van Langendonckt A, Casanas-Roux F, Donnez J. Oxidative stress and peritoneal endometriosis. Fertil Steril 2002;77:861–70.

Dodaj komentarz