przeziębienie w ciąży
Będę Mamą!

JAK NATURALNIE ZWALCZYĆ PRZEZIĘBIENIE W CIĄŻY?

JAK NATURALNIE ZWALCZYĆ PRZEZIĘBIENIE W CIĄŻY?

Przeziębienie w ciąży to zmora wielu przyszłych mam. Gdy się pojawi w głowie zaczyna krążyć tysiące pytań „jakie leki mogę wziąć”, „co nie zaszkodzi dziecku” itp. itd. Na szczęście natura wyposażyła nas w całkiem obszerną apteczkę naturalnych „lekarstw”, które są całkowicie bezpieczne w ciąży. Mowa oczywiście o żywności. W związku z tym, że mamy „sezon grypowy” myślę, że to świetny moment by podpowiedzieć Wam, jak naturalnie zwalczyć przeziębienie w ciąży.

 

Przeziębienie w ciąży – po pierwsze ZAPOBIEGAJ, po drugie LECZ

 

Najważniejsza jest profilaktyka. Dlatego nie czekajcie aż dopadnie Was katar, kaszel, ból gardła czy gorączka. Zacznijcie działać już wcześniej i bądźcie przygotowane na to, że w okresie jesienno-zimowym krąży wokół nas mnóstwo bakterii i wirusów.

Składniki żywności, które Wam dzisiaj przedstawię powinny tak naprawdę na stałe zagościć w Waszym jadłospisach. Poza tym, że wzmacniają układ odpornościowy posiadają wiele innych zalet i dlatego świetnie sprawdzą się w jadłospisie dla przyszłej mamy.

 

4 naturalne składniki skuteczne na przeziębienie w ciąży

 

Poniżej przedstawię Wam cztery składniki żywności, które są skuteczne na przeziębienie w ciąży. Na pierwszy ogień idzie witamina C. Jest to z pewnością najbardziej znany składnik z tej listy. Jednak chciałam o niej wspomnieć, ponieważ istnieje kilkanaście mniej oczywistych niż cytrusy, źródeł pokarmowych witaminy. Dlatego zachęcam Was do poszukiwania jej w różnych produktach. Tym bardziej, że te z Was, które cierpią na zgagę powinny odstawić na jakiś czas owoce cytrusowe.

przeziębienie w ciąży

 

 

Witamina C

Witamina C znana jest ze swoich cennych właściwości. Wzmacnia układ odpornościowy i skutecznie pomaga walczyć z „sezonem grypowym”. Sprawdźmy, gdzie oprócz cytrusów można ją znaleźć.

Naturalne źródła witaminy C

  • czarne porzeczki, truskawki, jagody (biorąc pod uwagę obecną porę roku mogą być mrożone)
  • kiwi
  • jabłka
  • natka pietruszki
  • papryka czerwona
  • jarmuż
  • chrzan
  • brukselka
  • brokuły
  • szpinak
  • kalafior
  • kapusta czerwona

 

Witamina E i D

Witamina E i D to dwie witaminy z grupy rozpuszczalnych w tłuszczach. Dlatego pamiętajcie, że tłuszcz w jadłospisie odgrywa ważną rolę. Nie może być go zbyt dużo, bo sprzyja to nadmiernej masie ciała (jak najbardziej niewskazanej także w ciąży). Jednak musi być on obecny chociażby ze względu na to, że zapewnia wchłanianie tak ważnych witamin jak E oraz D. Razem z witaminą C dbają one o naszą odporność, więc są naprawdę istotne w walce z przeziębieniem w ciąży.

Naturalne źródła witaminy E

  • olej z zarodków pszennych
  • orzechy laskowe
  • olej rzepakowy tłoczony na zimno
  • olej z pestek winogron
  • nasiona słonecznika
  • pestki dyni
  • migdały
  • oliwa z oliwek

 

Naturalne źródła witaminy D

  • tłuste ryby morskie (jednak uważajcie na ryby wędzone, pisałam o tym tutaj)
  • masło
  • jajka

 

Wielonienasycone kwasy omega-3

Wielonienasycone kwasy omega-3 są bardzo ważne w jadłospisie przyszłej mamy. Pewnie już słyszałyście (ale nie zaszkodzi powtórzyć) o tym, że są one niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu, rdzenia kręgowego i siatkówki oka dziecka. Są też konieczne do wzmocnienia Waszej odporności, więc stanowią skuteczną broń w walce z przeziębieniem w ciąży.

Naturalne źródła wielonienasyconych kwasów omega-3

  • olej rzepakowy tłoczony na zimno, z orzechów włoskich, lniany
  • orzechy włoskie
  • tłuste ryby morskie (jednak uważajcie na ryby wędzone, pisałam o tym tutaj)
  • nasiona soi

przeziębienie w ciąży

 

 

Żelazo

Niedobór żelaza zwiększa ryzyko infekcji i zakażeń, a także pogarsza zdolność organizmu do walki z bakteriami. Dlatego warto szukać go w żywności w sezonie jesienno-zimowym. Tak naprawdę to należy zwracać na niego uwagę przez cały rok, ponieważ zbyt mała ilość żelaza może prowadzić do anemii ciążowej (więcej na ten temat pisałam tutaj).

Naturalne źródła żelaza

  • czerwone mięso (jednak należy jeść je z umiarem)
  • pestki dyni
  • otręby pszenne
  • kakao
  • komosa ryżowa
  • nasiona soi
  • amarantus
  • nasiona chia
  • jajka
  • nasiona sezamu

Pamiętajcie, że aby żelazo roślinne wchłaniało się lepiej powinno się łączyć je z produktami bogatymi w witaminę C!

 

Cynk

Zmiany zawartości cynku w organizmie mogą prowadzić do zaburzeń odporności wrodzonej. Cynk to pierwiastek, który wspomaga pracę układu odpornościowego. Dlatego jeśli nie chcemy by dopadło nas przeziębienie w ciąży to koniecznie zadbajmy o posiłki bogate w cynk.

Naturalne źródła cynku:

  • otręby pszenne
  • pestki dyni
  • kakao
  • pieczywo pełnoziarniste
  • nasiona roślin strączkowych (o ich jedzeniu w ciąży pisałam również tutaj)
  • kasza jaglana
  • jajka
  • otręby orkiszowe
  • migdały
  • orzechy

przeziębienie w ciąży

 

 

Jak naturalnie zwalczyć przeziębienie w ciąży – PODSUMOWANIE

 

Jak same widzicie istnieje mnóstwo naturalnych metod do walki z przeziębieniem w ciąży. Produkty, które Wam przedstawiłam nie są trudno dostępne i wyszukane, a ich lista jest długa. Dlatego myślę, że każda z Was bez problemu będzie mogła naturalnie walczyć o to by nie dopadło ją przeziębienie w ciąży! Jeśli natomiast chcecie otrzymać ode mnie indywidualnie dobraną listę produktów w formie zaleceń lub gotowy jadłospis na wzmocnienie odporności to zapraszam Was tutaj.


Wybrane źródła naukowe, z których pochodzą informacje znajdujące się we wpisie:

  • Kosińska J., Billing-Marczak K., Krotkiewski M. Nowe nieznane funkcje witaminy D. Medycyna Rodzinna 2008; 2:34-47.
  • Krzysik M., Biernat J., Grajeta H. The influence of nutrients on immune system functioning- Part I. Immunomodulatory effects of fatty acid on the human body. Adv Clin Exp Med.2006;15,6:1055-1062.
  • Krzysik M., Biernat H., Grajeta H. The influence of Chosen Nutrients on Immune System Functioning. Part II. Immunomodulatory Effects of Vitamins and Trace Elements on the Human Body.”Adv Clin Exp Med. 2007;1,16:123-133.
  • Tukaj C. Właściwy poziom witaminy D warunkiem zachowania zdrowia. Postępy Med Hig Dośw. 2008;62:502-510.
     

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: