Czym charakteryzuje się choroba hashimoto?

Choroby toczące ludzki organizm dają mniej lub bardziej charakterystyczne objawy. Badania profilaktyczną są wciąż niezbyt popularne i mało kto wykonuje sobie testy diagnostyczne na wszelki wypadek. Przeważnie wizyta u lekarza odbywa się dopiero w momencie, gdy dolegliwości pojawiają się od dłuższego czasu, a objawów nie udaje się opanować ani domowymi sposobami, ani lekami dostępnymi iw aptekach bez recepty. Jedną z trudniejszych do zdiagnozowania chorób, która potrafi rozwijać się latami, dając niespecyficzne objawy, jest przewlekłe zapalenie tarczycy.

Choroba hashimoto – co to takiego?

Tarczyca to jeden z organów w ludzkim ciele, który pełni niezwykle ważne funkcje, jednak też niestety często choruje. Przewlekłe zapalenie tarczycy, to inaczej choroba hashimoto. Jest ona nie tylko niezwykle ciężka do zdiagnozowania, lecz także trudna w leczeniu. Leczenie opiera się w dużej mierze na usuwaniu skutków choroby, a nie przyczyn. Warto poznać objawy, które mogą świadczyć o tym, że z tarczycą dzieje się coś niedobrego. Jeżeli istnieje podejrzenie choroby tarczycy, to nie ma co zwlekać, konieczna jest jak najszybsza wizyta diagnostyczna u lekarza. Na podstawie prostych testów wykonywanych z krwi można sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Gdy pojawią się w wynikach badań jakieś anomalie, to konieczna może okazać się konsultacja ze specjalistą od chorób tarczycy. Jakie objawy daje przewlekłe zapalenie tarczycy?

Objawy wywoływane przez przewlekłe zapalenie tarczycy

Choroba ta nie daje jednoznacznych objawów. Występujące dolegliwości często są zrzucane na karb innych schorzeń, przez co choroba hashimoto jest trudna do wykrycia. Warto sprawdzić działanie tarczycy, gdy się ona powiększa – co można zaobserwować wizualnie lub przy pomocy dotyku, warto także pamiętać o tym, iż nie zawsze w przebiegu choroby występuje powiększenie tarczycy, czasem wręcz przeciwnie — zaczyna ona stopniowo zanikać wraz z postępem rozwijającej się choroby w organizmie człowieka. Szczególną uwagę należy przyłożyć do objawów takich jak przewlekłe zmęczenie połączone z nieodpartą ochotą na sen, problemy ze skoncentrowaniem się na wykonywaniu codziennych czynności, obniżony nastrój powodujący epizody depresyjne, nienaturalnie obfite miesiączku, częste zaparcia czy wypadające włosy. Poszczególne dolegliwości mogą zdarzyć się każdemu, jednak gdy występują grupowo, a w dodatku utrzymują się przez dłuższy czas, to warto sprawdzić, czy z tarczycą jest wszystko w porządku.

Jakie badania wykonać, aby sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie tarczyc?

Tarczyca jest na tyle ważnym organem, iż należy dbać o to, aby była w dobrej kondycji. Badania profilaktyczne warto wykonywać nawet wówczas, gdy nie pojawiają się żadne objawy, które mogą świadczyć o chorobie. Lekarz rodzinny może zlecić biochemiczne badanie krwi TSH. Na podstawie wyników można stwierdzić, czy tarczyca działa w sposób prawidłowy, czy też w jej funkcjonowaniu pojawiają się jakieś nieprawidłowości. Na bardziej specjalistyczne badania skierować może endokrynolog.