Dermatolog – kiedy pomoże? Sprawdź wskazania do wizyty!

Skorzystanie z wizyty u dermatologa może być niezbędne wtedy, gdy pojawiają się określone zmiany skórne. Jakich nie należy lekceważyć? Sprawdź najważniejsze informacje!

Czym zajmuje się lekarz dermatolog?

Dermatologia to dziedzina medycyny, której głównym obszarem zainteresowania jest skóra, a także jej przydatki, do których zaliczają się włosy, paznokcie.

Lekarz specjalizujący się w dermatologii jest dermatologiem. Zajmuje się on prowadzeniem działań w zakresie jak profilaktyka, rozpoznawanie oraz leczenie schorzeń dermatologicznych, które mogą dotykać wielu osób dorosłych i dzieci.

Gdy konieczny jest dermatolog w Krakowie lub w innym mieście w Polsce, z jego usług można skorzystać w gabinetach prywatnych oraz na NFZ.

Kiedy do dermatologa?

Wizyta u lekarza dermatologia będzie konieczna w sytuacjach, gdy pojawiają się niepokojące objawy, a ich załagodzenie samodzielnie nie jest możliwe.

Wśród objawów, które warto skonsultować z lekarzem dermatologiem, znajdują się przede wszystkim:

• nowe znamiona pojawiające się na skórze
  • zmiana wyglądu istniejących już znamion, na przykład ich powiększenie, inny kolor, sączenie się z nich substancji
  • nadmierna suchość skóry, która połączona jest też z jej swędzeniem, łuszczeniem
  • nadmierna tłustość skóry – łojotok
  • uporczywy trądzik
  • infekcje skórne, w tym grzybia oraz różnego rodzaju brodawki, które mogą wskazywać na podłoże wirusowe
  • urazy skóry, które nie chcą się prawidłowo goić
  • nadmierne wypadające włosy

Gdy zatem pojawią się powyższe objawy, wtedy warto udać się do dermatologa, który będzie mógł przeprowadzić dokładną diagnostykę i wskazać, co może być przyczyną pojawienia się problemów. Również zaleci on wtedy dodatkowe badania i może przepisać leki.

Jak wybrać dobrego dermatologa?

Obecnie z pomocy dermatologów można skorzystać w wielu placówkach opieki zdrowotnej. Aby skorzystać z fachowego wsparcia, warto udać się do sprawdzonego gabinetu albo kliniki. O czym warto pamiętać przy wyborze lekarza?

Aktualnie wiele pomocnych informacji związanych z wyborem lekarza można znaleźć w internecie. Na portalach online dostępne są rekomendacje lekarzy, co pozwala na wybranie tego, który ma najwięcej pozytywnych opinii.

Gdy dodatkowo zależy nam na szybkim udaniu się do specjalisty, warto pomyśleć o wizycie w prywatnej placówce, na przykład jak Instytut Bielenda. Wtedy czas oczekiwania na konsultację z lekarzem będzie krótszy niż w przypadku lekarza na NFZ.

Jak przebiega wizyta u lekarza dermatologa?

Do wizyty u lekarza dermatologa warto się odpowiednio przygotować. Ważne jest zadbanie o higienę i włożenie ubrań, które pozwolą na łatwe przedstawienie zmiany skórnej, na przykład rozpinanej koszuli albo koszulki na ramiączkach.

Wizyta u lekarza dermatologa składa się z dwóch głównych części, czyli z wywiadu ze specjalistą oraz z badania.

W pierwszej części wizyta ma formę wywiadu, podczas którego lekarz pyta pacjenta o doświadczane przez niego objawy oraz okoliczności, w których doszło do ich pojawienia się.

Następnie pacjent może zaprezentować lekarzowi zmianę, która go niepokoi. Dermatolog do jej oglądania może zastosować specjalny rodzaj urządzenia – dermatoskop, który pozwala na zobaczenie jej z bliska.

Gdy jest to konieczne, lekarz może zalecić też wykonanie innych badań. Potem wypisuje on odpowiednią receptę na leki, gdy są one konieczne, a także zaleca stosowanie konkretnych kosmetyków.

Również do leczenia konieczne może być przeprowadzeni specjalnego zabiegu. Wiele procedur wykonuje się również bezpośrednio w gabinetach dermatologicznych.