Gotowe dania — Dowiedz się, które z gotowych dań są najkorzystniejsze i jakie opcje masz do wyboru. Fast food a może bistro? Sprawdź sam!

Gotowe dania to rodzaj jedzenia, po który sięgamy często codziennie. Szybkość życia, duża ilość pracy i inne zajęcia przekładają się na to, iż nie mamy czasu samodzielnie gotować. Żywienie się w postaci gotowych śniadań, obiadów i kolacji jest zatem bardzo poręczną i wygodną formą. Do wyboru mamy jednak bardzo dużą liczbę gotowych dań, po które sięgamy bez większego zastanowienia się. Ale czy rzeczywiście wszystkie gotowe dania są tak samo korzystne? W tym tekście przedstawiamy różne typy gotowych posiłków i podpowiadamy, z których warto korzystać, a które warto omijać.

Sprawdź Happy.Diet

Dieta pudełkowa

Pierwszym i najkorzystniejszym z całego zestawienia typem dań gotowych jest catering dietetyczny. Jest to tzw. dieta pudełkowa polegająca na dostarczaniu przez firmę cateringową codziennie pudełek ze zdrowym jedzeniem. Na rynku działa wiele takich firm — zarówno tych lokalnych jak i dużych sieci. Mamy również do wyboru wiele diet pod kątem kaloryczności czy składników. Wybierając tę opcję, mamy pewność, że dania zostały przygotowane przez specjalistów np. dietetyków, a przygotowywane są na bieżąco przez kucharzy. Dania gotowe w postaci diety pudełkowej są wytwarzane z najlepszych jakościowo produktów, gdyż firmy te opierają się o zdrowe jedzenie. Wszystkie dania są dostarczane najczęściej dnia poprzedniego wieczorem lub rano i mają krótki termin przydatności. Nie są przetwarzane ani nie zawierają sztucznych substancji. Przypominają one najbardziej jedzenie, które gotujemy w domu samodzielnie, a wręcz są jeszcze lepiej zbilansowane. Dzienny koszt wyżywienia w zależności od oferty waha się od ok. 20 zł do kilkudziesięciu złotych.

Obiady w bistrach i restauracjach

Drugim typem dań gotowych, które również są korzystne, są obiady w bistrach i restauracji. Są one przygotowywane na bieżąco tuż przed naszym przybyciem oraz w danym dniu. Również przypominają dania, które gotujemy w domu samodzielnie, choć mogą zawierać już produkty niższej jakości, które też sami wykorzystujemy w domowym gotowaniu. Ogólnie dania też nie są przetworzone, a duży wybór sprawia, że możemy wybierać dania, które lubimy lub które są zdrowe. Dania takie możemy jeść na miejscu lub zabrać ze sobą do domu. Jest to poręczna opcja, gdyż nie musimy zobowiązywać się na konkretną długość abonamentu i możemy wybrać danie, na które mamy ochotę. Warto wybierać szczególnie te najemnej przetworzone określane jako obiady domowe, które rzeczywiście są pożywnymi obiadami i które przyrządzamy samodzielnie. Jeśli więc musimy kupić dania gotowe, warto wybierać właśnie takie miejsca.

Obiady garmażeryjne

Podobnym, ale działającym na nieco innej zasadzie rozwiązaniem są sklepy garmażeryjne. Punkty tego typu oferują produkty garmażeryjne, czyli przygotowywane na świeżo z krótkim terminem przydatności. Produkty te są jednak schłodzone i wymagają podgrzewania w domu. Możemy zaliczyć do nich cały przekrój mącznych potraw takich jak np. pierogi czy kluski, szeroki wybór mięs czy innych dań warzywnych. Produkty tego typu są przygotowane w oparciu o nieprzetworzone składniki — takie jakich używamy samodzielnie w domu. Opcja ta będzie nieco niej komfortowa, gdyż danie należy samodzielnie podgrzać, ale jeśli nie mamy możliwości zamówienia obiadu w restauracji, będzie to bardzo dobry wybór. Z kolei dania garmażeryjne sprawdzą się najlepiej jeśli chcemy zapełnić naszą lodówkę na kilka dni, gdyż są często sprzedawane już zapakowane próżniowo.

Jedzenie uliczne

Pierwszym kontrowersyjnym typem dań gotowych w naszym zestawieniu jest jedzenie uliczne. Zaliczają się do niego wszelkiej maści budki czy lokale, w których możemy szybko zjeść obiad lub przekąskę. Jedzenie uliczne jest pośrednim elementem pomiędzy daniami nieprzetworzonymi wymienionymi powyżej – które są wskazane, a tymi niskiej jakości wymienionymi w dalszej części, których powinniśmy unikać. Jedzenie tego typu najczęściej jest przygotowywane z produktów nieprzetworzonych, ale też i półproduktów. Z bardziej zdrowych dań ulicznych warto wybierać kurczaka z rożna, bar sałatkowy czy kebab, który wbrew pozorom bez dodatków takich jak duża ilość sosu, frytek czy sera jest zdrowym i średniokalorycznym daniem.

Fast Food

Koniec naszego zestawienia otwierają restauracje typu fast food, czyli takie lokale jak McDonald’s, KFC, Burger King itp. Są to sieciówki gastronomiczne serwujące nasze ulubione szybkie przekąski — niezdrowe przekąski. Są one przygotowywane ze standaryzowanych półproduktów — najczęściej wysoko przetworzonych. Dania tego typu są też wysokokaloryczne i zawierają małe ilości wartości odżywczych. Dania z fast foodów spożywane w dużych ilościach mogą być szkodliwe i wpływać na nas negatywnie w dłuższej perspektywie czasu. Jeśli jednak lubimy je jeść, możemy uwzględniać takie dania w diecie. Ważne, aby nie były jej podstawową a częścią — nieznaczącym odsetkiem spożywanych innych dań. Jedząc je zatem z umiarem i nie regularnie, pilnując nieprzekraczania kaloryczności dziennej i wybierając możliwe najzdrowsze wersje dań, fast foody mogą bezkarnie być awaryjnym rozwiązaniem żywienia się lub pomysłem na szybką przekąskę.

Gotowe dania z supermarketów

Niekorzystnym typem dań gotowych są gotowe dania z supermarketów. Również możemy uwzględniać je w swojej diecie, ale na podobnej zasadzie co dnia z fast foodów. Gotowe dania supermarketowe są najczęściej wysoko przetworzone. Zawierają też duże ilości konserwantów i sztucznych substancji, gdyż ich termin przydatności wynosi nierzadko kilka — kilkanaście miesięcy Do dań tego typu zaliczają się dania głęboko mrożone i chłodne takie jak pierogi, kluski, panierowane mięsa, zapiekanki, frytki czy pizza. Jeśli musimy już korzystać z takich dań gotowych, warto wybierać te, które będą najmniej przetworzone np. pierogi czy mięsa w prostej postaci. Dania takie są korzystniejsze od dań z kubków zalewanych wodą czy dań głęboko mrożonych. Choć nie zaszkodzą nam i często są też smaczne, nie należy opierać naszego żywienia się właśnie o ten rodzaj produktów. W dłuższej perspektywie mogą prowadzić do niedoborów pewnych witamin i substancji w naszym ciele, nie dostarczając nam wartości odżywczych i energii, wpływając na negatywną kondycję naszej osoby.

Sprawdź dietę pudełkową – Happy.Diet

Redakcja dietetyknawalizkach.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *